Tko je izumitelj dizala?

U palačama starih rimskih careva bilo je nekoliko malih ormarića koji su se dizali gore-dolje između katova. Kao što se može vidjeti na preživjelim ostacima tih palača, ti su ormarići koji se penju gore-dolje u prostorima unutar zidina i obično se koriste za prijevoz poslužavnika s hranom između katova, bili možda prva dizala na svijetu. Međutim, postoji rimski arhitekt Vitarius u djelu koje je napisao 26. n. e. Govorio je o postojanju nekih vozila koja su se koristila za dizanje tereta u Rimu čak 236 godina prije Krista. Međutim, danas se sa sigurnošću ne zna jesu li to vozila poput lifta. Fizičari se slažu da su ormarići koji se penju gore ili dolje povlačenjem konopa u zidovima rimskih palača najprimitivniji oblik dizala.

U srednjem vijeku poznato je da su slična dizala radila izvan zidina samostana. Ova dizala, koja su bila postavljena vani kako bi spriječila ulazak stranaca u samostane i radili gore-dolje povlačenjem konopa, služila su za povlačenje i odnošenje robe i zaliha koje su dolazile u samostan.

Petnaest godina kasnije, po tom pitanju dogodila se velika revolucija … Amerikanac Henry Wattermann otkrio je ogroman ormar i postavio ga između dva kata zgrade u New Yorku. Watermann je pomoću komprimiranog zraka pomicao ovaj divovski ormar gore-dolje. Ogromni ormarić, koji se povećavao snagom tlaka komprimiranog zraka, spustio se na svoje izvorno mjesto ispuštanjem zraka. Tako se pojavio novi sustav koji omogućuje podizanje puno većih tereta bez potrebe za radnom snagom.

1867. godine francuski je inženjer Edoux sagradio novi tip dizalice u povodu Međunarodne izložbe u Parizu i nazvao ga “assenceur-lift”. Pomoću ovog stroja koji je Edoux izradio, oni koji su došli posjetiti izložbu mogli su ih: podizati i spuštati na visoke točke. Francuski inženjer je kasnije poboljšao ovaj izum i uspio posjetitelje odvesti na visinu od 62,5 metara na pariškoj izložbi 1878. godine. Ovaj zanimljivi Edouxov stroj bio je najzanimljivija značajka pariške izložbe 1878. godine i kut koji je privukao najveću pozornost … Dvije godine kasnije, ovaj je put poznati njemački fizičar Werner von Siemens smislio novi izum. Siemens je smislio iskoristiti električnu energiju u radu dizala i na temelju toga prvi put u praksi primijenio plan dizala na izložbi održanoj u Mannheimu u Njemačkoj 1880. godine.

Posjetitelji izložbe u Mannheimu imali su priliku i priliku pogledati cijelu izložbu iz ptičje perspektive ušavši u ovo dizalo na električni pogon i popnuvši se na najviše točke bez umora.
Na velikoj izložbi otvorenoj u Parizu 1889. godine, svjetski poznati francuski inženjer Eiffel nije propustio smjestiti dizalo unutra kada je sagradio veliki čelični toranj koji je ovjekovječio njegovo ime, a dizalo ovog velikog djela dao je sagraditi na osnovi električne energije tvrtke Siemens. Oni koji su se željeli popeti na Eiffelov (Eiffelov) toranj, mogli su to učiniti u velikoj udobnosti zahvaljujući ovom dizalu na električni pogon.

Nakon pariške izložbe 1889. dizalo se nije proširilo samo na cijelu Europu, već je stiglo i do najudaljenijih krajeva svijeta. Stoga se ljudska bića nisu plašila uspona zgrada i tako su se riješila problema s usponom stubama, koje je on smatrao najviše. Pojava dizala u Turskoj datira iz ranih 1900-ih. Smatra se da su prva dizala bila četiri dizala u paviljonu Hidiv u Beykozu, čija je gradnja završena 1903. godine. Hotel Pera Palas, koji je sagradio francuski arhitekt Alxander Valley 1892. godine za smještaj putnika Orient Expressa, ima staro dizalo marke Schindler s pogledom na čiste vode istanbulskog Zlatnog roga u to vrijeme. Stoljetni lift, koji čini jedan od najljepših kutova hotela Pera Palas, prve zgrade u Beyoğluu koja koristi električnu energiju, gotovo je integriran s Pera Palasom.

U Turskoj su nakon toga nastajale sporadične produkcije; međutim, stvarni se početak proizvodnje podudarao sa 1960-ima. 1907. od židovskog građanina Nesima Levija Bayrakoğlua; Dizalo je uspostavljeno u okrugu Karataş u Izmiru, biseru naše zemlje i naše egejske regije. Da bi se ljudima koji su se morali popeti na 155 stepenica olakšao put do Halila Rıfat Paşa Caddesija iz Mithatpaşe; Jedan od ovih dvostrukih dizala, koji je izgrađen posebno za starije i nemoćne osobe, prije je radio s vodenom parom. Od 1985. godine oba dizala pokreću se električnom energijom. Ovaj toranj dizala, visok 60 metara, ima dva dizala s udaljenostom od 55 metara.

Objavljeno dana